VIKTIG INFO! Fredag och Dubbelpass hur gör jag? :O

Viktigt


Denna fredag tänkte jag att jag skulle skriva ner exakt vad jag kommer att äta & träna från morgon till kväll. Jag vill att ni ska få lite mer insikt om hur en vanlig träningsdag ser ut för mig med mat, träning, sömn & även att vi börjar diskutera det här med kost lite lätt.


Eftersom det är dubbelpass idag så måste jag tänka på att äta lite extra än vanligt då jag utför båda passen stenhårt måste jag hålla näringen så hög som möjligt. Jag kommer att under dagen skriva ner allt jag gör och äter så att ni senare ikväll kan kika in här och se hur det ser ut.
En sak som många är väldigt okunniga kring och som jag vill att ni ska börja fundera på, är vad dem olika näringsämnena verkligen gör med/för din body.

- I kosten finns främst tre energigivande näringsämnen;

  • Kolhydrater Energi, kroppens främsta bränsle.
  • Fett → Ger kroppen energi och lagras i fettväven.
  • Protein → Muskler/kroppens byggsten.

    Balans mellan dessa näringsämnen är avgörande för vårt välmående. Och det är dessa tre olika näringsämnen du ska fördela i olika gram och procent för att nå respektive mål.

 


Till exempel, om vi tar någon som försöker gå ner i vikt så bör den personen tänka på att lägga om sin kost så att han minskar intaget av kolhydrater och fett. Men för någon som vill gå upp i vikt ökar man istället intaget av kolhydrater och fettProtein behövs dock alltid vare sig man vill upp eller ner.

Men sen tar du till exempel mig som vill bygga muskler, då måste jag lägga om min kost för att ligga och balansera mellan protein och kolhydrater. För vad händer ifall jag inte äter mina kolhydrater under dagen och bara håller mig till protein, växer jag då? Nej det gör jag inte eftersom kolhydrater generar energi och din kropp måste ta energi från något när du tränar. Men vad händer om kroppen tar energi från proteinet istället? Du går till gymmet för att växa men får bara motsatt effekt eftersom att proteinet aldrig får fästa sig i musklerna för att dom går åt för att ge dig energi… när det egentligen är kolhydratens jobb?


  • Om du förstår then great! Om inte så har jag gjort det lite lättare att förstå här nedan.
The War
Vi säger att det är krig och att dessa två näringsämnena är soldater till försvaret, det vill säga protein och kolhydrater. När du blir attackerad av din motståndare/fiende the big bad ”Energi” så måste du försvara dig. Eftersom att du vill att proteinet ska gå till dina muskler för att du ska växa så tar vår polare ”kolhydraten” täten för att möta fienden Energi så att proteinet kan stanna orört. Det är detta vi vill ska hända när dessa två möter varandra, de ska ta ut varandra, alltså att båda ska dö under stridens hetta. För även om fienden ”Energi” vinner mot kolhydraten kommer den att slå på proteinet och det vill vi absolut inte för att då blir det som sagt motsatt effekt. Men vi vill även inte att kolhydraten ska vinna över energin för att överflödig energi blir fett. Så ni kan ju förstå konsten i att balansera kosten för att dessa två ska ta ut varandra!

 

Hur många gram osv per kropp/vikt man behöver av de olika näringsämnena kommer komma under bloggens gång.


Inspiration? Jag vet att ni är inspirerade, men frågan är ifall ni är motiverade?
Dont miss out!

hörs ikväll! PEACE!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad tycker du om LCHF-dieten?

2012-01-27 @ 11:31:27
Postat av: Aybaybay

Gud va starkt gjort av dig! Måste kännas underbart

2012-01-27 @ 11:44:22
URL: http://www.nattstad.se/aybaybayblogg
Postat av: Rickard

helt jävla insane!

2012-01-27 @ 17:27:20
Postat av: Crl

Haha älskade den förenklade krigsversionen av näringsämnena :D sikken pedagog du är :) hoppa allt går bra i norway <3

2012-01-28 @ 03:32:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0